Weer wat geleerd! Ik heb bijna drie maanden gedacht dat ik met drie flinke maaltijden per dag wel voldoende calorieën binnen zou krijgen. Maar een week geleden werd duidelijk dat de vetreserves nu echt op zijn. Na zeven dagen heuvel op heuvel af zakte het tempo vrij dramatisch. En de opmerkingen over mijn gewichtsverlies bleven ook aanhouden.
l met al is wel duidelijk geworden en dat er meer calorieën nodig zijn om het lijf in conditie te houden. Na een paar dagen met een extra maaltijd rond 16.00 uur kwamen de krachten weer terug. Het gewicht zal nog wel even aan de lage kant blijven maar er zijn nog altijd wel zo’n 80 kg Peter over :-)
Ondertussen zijn we in Lilongwe (Malawi) aangekomen. Na een pittige klim vanuit Mbeya belanden we in een onwaarschijnlijk groen gebied met bananen, thee en verderop in het land heel veel tabak.
Na alle spannende offroad-tochten in Tanzania is het fietsen op asfalt in Malawi bijna saai te noemen. Het landschap is prachtig (foto) maar de uitdaging ontbreekt een beetje. Wel weer goed om een beetje bij te komen, met het oog op de 5000 km die we nog te gaan hebben. Een dagje kamperen aan Lake Malawi was wel erg relaxed, beetje uitwaaien, beetje op het strand rondhangen en genieten van een koud biertje en goed eten. Daarna zijn we in vier dagen strak naar Lilongwe gefietst, waar we weer twee rustdagen hebben.
Vanaf nu zijn de etappes wat langer en de landen wat kleiner, dus we schieten nu vrij snel via Zambia (Lusaka, Victoria Watervallen), Botswana (Okavango Delta) naar Namibië (bij Windhoek linksaf) naar Zuid-Afrika. Het vaste ritme is nu echt zodanig routine geworden dat het wel weer even wennen zal zijn om terug in het Nederlandse ritme te schieten. Vanochtend bijvoorbeeld was iedereen ondanks de rustdag op 6.00 uur op (dat is uitslapen, we staan meestal rond 5.00 op) en stond om 7.00 uur te trappelen voor de ingang van de ontbijtzaal. Gelukkig hebben ze hier ervaring met de TDA-groep, dus binnen een half uur had iedereen zijn ontbijt.
In Lilongwe is verder niet zoveel te zien of te doen, dus dat wordt een rustig dagje met misschien wel als hoogtepunt het uitdelen van 60 fietsen aan drie organisaties. CPAR (Canadese Hulp organisatie), Partners in Health (Gezondheidsorganisatie) en Emmanuel International krijgen elk 20 fietsen. OP die manier kunnen de artsen/verpleegsters en voorlichters veel meer mensen per dag bereiken en zo bijdragen aan en betere gezondheid van de mensen in Zuid-Malawi. OP de foto de vertegen-woordigers van CPAR (links) en Afrobikes (rechts). Afrobikes is de organisatie die de fietsen importeert en waar nodig aanpast aan de lokale omstandigheden.
Misschien een goed moment om iets te vertellen over het geld dat jullie bij elkaar gebracht hebben. Alles bij elkaar is er zo’n 3.600 Euro binnengekomen, goed voor zo’n 45 fietsen. Voor wie de schoen past, allemaal hartelijk bedankt voor jullie bijdrage! Ik heb geprobeerd het geld direct aan één project te koppelen, maar dat is niet gelukt. Het geld maakt nu deel uit van het fonds van de Tour d’Afrique organisatie en wordt gebruikt om op verschillende momenten tijdens de tour fietsen uit te delen. Het blijft leuk om te zien wat je allemaal kunt doen met een fiets in Afrika!
Hoi Peter,
BeantwoordenVerwijderenIk wilde alleen even laten weten dat ik met mijn laatste RPM-training 1 onsje ben afgevallen! Ik zit nu ook nog net iets boven de 80 kg, maar als ik je verhaal zo lees dan kan ik maar beter niet tot het uiterste gaan en me beter concentreren op goed eten en drinken ;o)
Groet en fiets ze,
Michel